workshops en projecten

Workshops volwassenen:

Presenteren kun je leren.

Waarom is er angst voor presenteren, hoe uit deze zich bij jou en hoe kun je jezelf een boost geven? We gaan actief met verschillende oefeningen aan de slag. We leren elkaar beter te begrijpen, maken contact en ervaren concrete tips & trics bij het leren presenteren.

Doel: Deelnemers oefenen in presentatievaardigheden; lichaamshouding, lichaamsbeweging en stem

 

Media workshop.

In deze workshop van 1.5 uur zetten we de ipad in om onze horizon te verbreden. D.m.v. associatieve oefeningen leren we out of the box te denken. We werken in tweetallen en geven feedback in de groep. Je leert een verhaal vertellen in een animatie vorm (meerdere beelden) en hoe je een verhaal verteld met 1 beeld (fotografie). In deze creatieve workshop zal onze fantasie weer geprikkeld worden en leren we hoe we op verschillende manieren processen kunnen waarnemen, benaderen en kleur kunnen geven.

Doel: Deelnemers leren creatief te werken, elkaar (opnieuw) te inspireren, samenwerken

Primair onderwijs:

The Live Experience

Doel: Een energieke muzikale show waarin de kinderen de totaal beleving van een festival ervaren.
Leeftijd: 8 t/m 12 jaar. Duur: 50 minuten.


De Go Go Improshow

Doel: Een flitsende show waarin leerlingen de kunst van het improviseren leren, zien en ervaren.

Leeftijd: Groep 7 en 8 en een aangepaste versie voor 13 jaar >

Improvisatie workshops

De improvisatie workshops zijn een mooie opmaat naar de Go Go Improshow, maar zijn ook los te boeken.

Doel: Leerlingen laten kennis maken met de 3 gouden regels van het improviseren. Ervaren, leren en toepassen van het spontaan creëren en spontaniteit weten te stimuleren, vertrouwen op eigen oplossingsvermogen.

Leeftijd: Groep 7 en 8 en een aangepaste versie voor 13 jaar>


iPad concert

Doel: Muziek maken, werken op de iPad en kennismaken met een (lokaal pop)podium. De workshop kan ook op school gegeven worden.

De kinderen maken kennis met verschillende muziekinstrumenten op de iPad. Nadat ze geoefend hebben, treden ze op. Dit gebeurt tijdens de iPad song, welke speciaal hiervoor geschreven is door Ad Grooten. In samenwerking met Stichting Compass en Stichting C is deze workshop tot stand gekomen.

Leeftijd: 4 t/m 11 jaar. Duur: 50 minuten. Lesmateriaal: iPad song

aMeezingshow/ Zing mee met de wereld

Doel: Kinderen kennis laten maken met de muziekgeschiedenis, verschillende muziekstijlen en een (pop)podium.

In een lesuur maken we een muzikale reis door de wereld. Onder begeleiding van 2 ervaren muzikanten spelen en zingen we samen de liedjes. De songteksten zijn zichtbaar op een groot scherm. Van salsa tot hip hop en van Jamaica tot Ierland. De kinderen kunnen actief deelnemen met zang en dans of door mee te spelen op verschillende muziekinstrumenten.

Leeftijd: 8 t/m 12 jaar. Duur: 60 minuten. Lesmateriaal: Karaoke versies met songtekst en de muziekgeschiedenis.

 

Regisseurs en acteurs

Doel: Dmv improvisatie kinderen kennis laten maken met acteren, regisseren en het maken van een script.

De kinderen bepalen zelf waar het stuk over gaat en verdelen de rollen. De klas wordt in tweeën verdeeld. Een groep gaat acteren en de anderen gaan het stuk regisseren, geven aanwijzingen of sturen bij waar nodig. Uiteraard worden de rollen ook omgedraaid.

Leeftijd: 6 t/m 12 jaar. Duur: 50 minuten

Dans workshop

Doel: Kinderen hun eigen choreografie laten kiezen op een eigen gekozen liedje.

In een uur tijd maken we samen een dans en voeren deze uit.

Leeftijd: 4 t/m 12 jaar. Duur: 50 minuten


Workshops en eindpresentaties“Als intermediar cultuur in Uden heb ik zeer positieve ervaringen met onderwijsprojecten die door Geertje van der Rijt zijn uitgevoerd.
Geertje is vrolijk en enthousiast en weet daardoor kinderen te boeien en te enthousiasmeren! Ik heb het als erg prettig ervaren samen te werken met iemand die ook goed wil luisteren naar de wens/ vraag van de opdrachtgever en of klant.
Kortom: met Geertje haal je vakmanschap binnen!”


Eindpresentatie groep 8:

Dromen

Nee, geen musical bij Geertje Serveert. Maar een persoonlijke eindpresentatie.

Een periode van les volgen op de basisschool zit er bijna op. Nadenken over de dag van morgen en keuzes maken voor de toekomst in het verschiet.
Met de (eind)presentatie ‘Dromen’ wil ik met de leerlingen op zoek gaan naar wat hun ideeën/dromen zijn over de toekomst. Of wat hen op het moment bezig houdt. Dit kan een droom zijn over wat ze later willen worden, maar het kan ook een gebeurtenis zijn in hun leven die we een boost gaan geven. In de volwassen wereld wordt dromen vaak ondergeschoven en plaats gemaakt voor ratio. Ik wil deze juist met elkaar verbinden, door na het dromen, deze concreet uit te werken in een zelfgemaakt stuk. Dit kan een lied, rap, dans, toneelstuk zijn of…

Tijdens dit proces zullen de leerlingen elkaar filmen. De filmpjes worden verzameld en ge-edit tot een prachtige docu ‘The making of’, welke tevens wordt vertoond tijdens de eindpresentatie.


Workshops en eindpresentatiesDoor jouw manier van werken zijn de kinderen echt bij zichzelf uitgekomen en hebben van daaruit, geïnspireerd door jou en onder jouw leiding dit weten om te zetten in een bijzondere, persoonlijke presentatie. Hierbij hebben ze hun eigen grenzen en mogelijkheden verkend, uitgebreid en op vele punten hebben ze hun eigen grenzen verlegd.
Dit alles heeft geleid tot een hele bijzondere eindpresentatie waarbij de kinderen echt zichzelf hebben laten zien.
Chapeau!


Secundair onderwijs:

Create Your Event

Doel: In een korte lesreeks jongeren kennis laten maken met het organiseren van verschillende evenementen en kennis laten maken met een lokaal poppodium.

Werkgebieden: Organisatie, Cultuur (Muziek en Film), Economie, Creativiteit.

Leeftijd: 14 t/m 21 jaar. Duur: 7 lessen van 100 minuten.

5 Shot/5 second film

Doel: Maken van een korte film (van max 5 shots van max 5 seconden)

Werkgebieden: Scenario bedenken en uitwerken, acteren en filmen(mbv een zelfgemaakte storyboard), editen en presenteren.

Na de vraag wat de leerlingen zelf graag filmen of bekijken, een bespreking van enkele You Tube hits. Met enkele theateroefeningen maken we de ‘creator’ in ons los, welke we gaan inzetten bij het maken van de film. Tot slot presenteren ze hun eigen gemaakte film.

Leeftijd: 14 t/m 21 jaar Duur: Dagdeel (3 x 1.5 uur)

Regisseurs en acteurs

Doel: Dmv improvisatie jongeren kennis laten maken met acteren, regisseren en het maken van een script.

Leeftijd: 12 t/m 21 jaar. Duur: 50 minuten


Workshops en eindpresentatiesHet is een genot om met Geertje te werken. Ze brengt in het voortraject altijd veel leuke ideeën en toont initiatief. Wat betreft uitvoering is Geertje werkelijk een kanjer. Haar enthousiasme en professionaliteit zorgen voor een zorgeloos feest voor ons als opdrachtgever.


Workshops op maat

Kunt u zich niet helemaal vinden in de workshops die ik aanbied? Bijvoorbeeld omdat u er graag een eigen thema aan wilt koppelen? Of omdat u gewoon iets heel anders wilt? Geen probleem. Graag kom ik bij u langs om te luisteren wat uw ideeën zijn, om vervolgens een workshop op maat voor u uit te schrijven.